woensdag 4 januari 2012

Dag 8, kerstboom eruit

Het hoeft pas op 6 januari, maar op woensdag zijn de kinderen thuis - zeker nu het vakantie is. Vele handen maken licht werk en zij vinden het ook nog eens heel leuk om te doen, dus vandaag hebben we de kerstboom weggehaald.
Vorig jaar hebben we zo'n neppert gekocht. Ik was het zo zat om het hele jaar door naalden tegen te komen. Ik heb er een tijdje naar moeten zoeken, maar nu hebben we een mooi slank model van 1,80 m hoog. En dat past prima op het tafeltje dat tussen de banken in staat.
En we hebben meer kerstversiering in de woonkamer:
Een guirlande met lampjes eromheen op de schoorsteenmantel. Perfecte plek voor de ontvangen kerstkaarten. Maar het is genoeg geweest, het mag de kamer uit totdat Sinterklaas weer weg is, dan vind ik het weer prima en gezellig.

Alles moet natuurlijk uit de boom. Dus heb ik de boom van het tafeltje getild en op de grond gezet, dan kunnen de kinderen alles er uit halen. Alleen wat helemaal bovenin zit, dat haal ik er zelf liever uit, anders hangt die boom ineens zo vervaarlijk over. Alles wat uit de boom komt mag naar de eettafel. En dan moeten alle ballen, hartjes, vogelhuisjes, sterretjes, engeltjes en poppetjes ook weer netjes terug in hun doosje. Wat kapot is meteen even lijmen, scheelt volgend jaar weer.

Dochter stond er op dat er zuurstokken in de boom gingen, anders was het geen echte kerstboom. Volgend jaar plakken ze natuurlijk van ellende aan elkaar en aan de rest vast als ik ze in de doos doe. Maar ze lusten ze niet ("echt niet, mama"), wat nu?

Ook de dozen even uitgemest. ik denk niet dat ik dit ooit nog ga gebruiken, het valt bijna uit elkaar. Mag dus weg.

Alle kerstkaarten bij elkaar op een stapel. Ik vind dat we best nog aardig wat kaarten hebben ontvangen in dit digitale tijdperk. We houden er een paar (die de kinderen hebben gekregen) en de rest mag bij het oud papier.

Ondanks dat ik dit keer toch ook weer wat nieuwe dingetjes voor in de boom heb gekocht, past het toch nog best aardig in de twee kerstdozen. Daar zit dan ook de guirlande in (en de kerstkrans van de voordeur). In de tas bovenop zit nog een compleet opgetuigd boompje dat in de keuken stond. En in de witte doos zit de kerstboom. Alles klaar om weer naar de vliering te worden gebracht.

Even met een doekje over de tafel en met de stofzuiger de losse friemeltjes wegwerken en dan ziet het er zo uit:
Morgen maar even een bloemetje halen voor op de tafel, ziet er nu wel een beetje kaal uit...

2 opmerkingen:

  1. Wat is het leeg als de kerstboom eruit is he? Een bos bloemen is een goed idee! En je eerste week is echt heel goed verlopen, zeg! #66rules;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wow! Mijn kerstboom staat er nog maar ik krijg er wel de kriebels van!!

    BeantwoordenVerwijderen